bollen-bloemen-innovatie7

Poolse Magdalena Dorman: “Ik weet uit eigen ervaring welke vragen er zijn.”

De Poolse Magdalena Dorman kwam in 2010 voor de tweede keer naar Nederland om te werken. Dit keer om nooit meer weg te gaan. Inmiddels woont zij samen met haar Nederlandse vriend, is zij moeder van een dochtertje. In haar functie als support planner bij NWH Jobs is ze onder andere het eerste aanspreekpunt voor de internationale medewerkers die NWH Jobs uitzendt. “Ik weet uit eigen ervaring met welke vragen internationale medewerkers rondlopen. Het is belangrijk dat zij goed opgevangen worden en alle relevante informatie in hun eigen taal krijgen.”
Magdalena-Dorman - NWH jobs - greenport-duin-en-bollenstreek-internationale-medewerkers

Werken om studie te betalen

De in Tychy bij Katowice geboren Magdalena werkte bij de Poolse belastingdienst en studeerde in haar avonduren op de universiteit toen ze voor het eerst naar Nederland vertrok om te werken. Magdalena: “Ik had geld nodig om mijn studie te kunnen blijven betalen. Een vriendin van mij werkte in Nederland en vroeg me om ook te komen. Zij verdiende in één week hetzelfde bedrag als ik in Polen in één maand verdiende.” Magdalena kwam via een uitzendbureau bij een kwekerij in Buitenkaag terecht waar zij zes maanden met veel plezier werkte. Eenmaal terug in Polen, ervoer ze dat ze de Nederlandse levensstijl miste. Toen haar voormalige Nederlandse werkgever vroeg of ze weer kwam werken, besloot ze om terug te gaan naar Nederland. Ditmaal om nooit meer weg te gaan. “Op de kwekerij ontmoette ik mijn vriend die daar inmiddels mede-eigenaar was. Alle reden voor mij om in Nederland te blijven.”

Begeleiding internationale medewerkers is verbeterd

Inmiddels werkt Magdalena een aantal jaar bij NWH Jobs in Noordwijkerhout. Ze begon als support medewerker, later groeide ze door naar de functie support planner. Magdalena: “Ik maak de planning voor het team van support medewerkers. Daarnaast ben ik het eerste aanspreekpunt voor onze wervingskantoren in Polen en Slowakije en – samen met mijn collega’s – ook voor de internationale medewerkers die via ons in Nederland wonen en werken. Ze kunnen bij ons terecht met al hun vragen en probleempjes: van loonvragen tot het inplannen van en meegaan met een doktersbezoek, wij zijn er voor hen.”

Elke maandag een introductiecursus

Magdalena ervaart dat er in de begeleiding van internationale medewerkers veel veranderd is ten opzichte van vijftien jaar geleden. Magdalena: “Binnen NWH Jobs besteden we daar veel aandacht aan. Zo organiseren we iedere maandag een introductiecursus voor nieuwe medewerkers bij ons op kantoor. We delen dan alle relevante informatie met ze in het Pools: hoe de zorgverzekering werkt, waar ze terecht kunnen met vragen en dergelijke.” Tijdens de introductieochtend krijgen de internationale medewerkers ook een NWH-starterspakket uitgereikt, bestaande uit onder andere een fiets (elektrisch als ze meer dan 8 km. van het werk wonen), werkkleding, huissleutels en dergelijke. Magdalena: “Toen ik voor het eerst naar Nederland kwam – ik werkte voor een ander uitzendbureau – gebeurde dat allemaal niet en moest ik nagenoeg alles zelf uitzoeken.”

Moeilijker om mensen en woonlocaties te vinden

Wat ook veranderd is in de loop der jaren is het loonverschil tussen Polen en Nederland. Magdalena: “Polen die in een stad wonen en werken, verdienen tegenwoordig nagenoeg evenveel als in Nederland. Alleen voor mensen die op het platteland wonen, is het nog interessant om naar Nederland of andere Europese landen te komen. Wat ook belangrijk is, is dat we deze mensen een goede woonplek kunnen bieden; dat is lastig in Nederland. Er is een woningtekort en wij willen onze mensen alleen ergens huisvesten als de locatie voldoet aan de SNF-normen.” Internationale medewerkers die langer in Nederland willen blijven stromen volgens Magdalena ook minder snel door naar een reguliere woning dan voorheen. Magdalena: ”Ik kon indertijd nog verhuizen uit de logieslocatie door een appartement te huren voor €600,- per maand. Dat is met de huidige hoge huren bijna niet meer te betalen voor internationale medewerkers.”

Blij met baan en blij met Nederland

Voor Magdalena voelt Nederland inmiddels als thuis. Ze heeft een Nederlandse vriend en schoonfamilie, spreekt de taal goed en heeft hier een levendig sociaal leven opgebouwd. Magdalena: “Toen ik hier drie jaar was, heb Nederlandse les genomen. Voor Polen is Nederlands een moeilijke taal. Ik heb de taal goed geleerd omdat ik thuis en bij mijn schoonfamilie continu Nederlands sprak.” Magdalena heeft naar haar eigen zeggen haar huidige baan mede te danken aan het feit dat zij naast Pools ook Nederlands spreekt. Magdalena: “Ik adviseer internationale medewerkers die hier willen blijven dan ook om Nederlandse lessen te volgen. Je hebt het nodig om een stapje in je carrière te kunnen maken. Dat – en een bedrijf die je een kans geeft, zoals ik bij NWH heb gekregen. Ik heb hier zelfs een branche-opleiding bij de ABU mogen volgen. Ik vond het moeilijk maar ben wel geslaagd. Daar ben ik trots op!”

Poolse Magdalena Dorman: “Ik weet uit eigen ervaring welke vragen er zijn.”