bollen-bloemen-innovatie7

Katwijkse verenigingsleven profiteert van sierteeltsector. ’Zonder de sierteelt wordt het hier echt schakelen’

De sierteelt is voor het Rijnsburgse verenigingsleven van belang. Een groot gedeelte van sponsorgelden, of hulp in nature, komt uit de sierteelt. Het Leidsch Dagblad neemt je mee langs een aantal verenigingen en hun sponsoren.
Peter Heemskerk (midden) juicht bij een doelpunt van Rijnsburgse Boys

Zaterdagmiddag 3 mei. Rijnsburgse Boys speelt tegen De Treffers. De wedstrijd is vervroegd, er is een optocht en later op de dag speelt rivaal Quick Boys ook nog een wedstrijd. Allemaal redenen dat het vandaag niet zo druk is in de Businessclub van Rijnsburgse Boys. Van de tweehonderd Businessclubleden is ongeveer de helft gekomen om te kijken naar de voetbalwedstrijd, maar ook om met elkaar te praten. ,,Het helpt als je voetbal leuk vindt, maar het zijn hier ook veel vriendenclubjes én ondernemers die elkaar tegenkomen’’, vertelt Peter Heemskerk, sinds een jaar voorzitter van de Businessclub van Rijnsburgse Boys.

De Rijnsburgse voetbalclub speelt in de hoogste amateurdivisie. Om dat niveau te handhaven, is geld nodig voor de spelers, de trainers en de accommodatie. Op het complex aan de Noordwijkerweg liggen niet alleen velden met wat kleedkamers, maar de spelers beschikken ook over een professioneel fitnesshonk en een ruimte voor fysiotherapie. Die faciliteiten zijn mede mogelijk door de inkomsten van tientallen sponsoren, maar ook van de leden van de Businessclub. ,,De Businessclub is zeker goed voor 30 procent van de omzet’’, schat Heemskerk in. ,,Zonder inkomsten uit de Businessclub wordt het lastiger om zo hoog te blijven presteren. Dit niveau schuurt tegen betaald voetbal aan.’’

Veel van de leden vormen hechte vriendengroepjes die al jaren gezamenlijk van het voetbal komen genieten. Als lid hebben ze altijd een kaart voor een thuiswedstrijd, consumpties in het eigen sponsorhome zijn inbegrepen en daarnaast zijn er extra activiteiten zoals optredens en een slotavond. Deze zaterdagmiddag tuurt lijnrijder op Zuid-Duitsland Ben Vletter geconcentreerd naar het veld waar de thuisclub binnen een paar minuten op voorsprong is gekomen. ,,Ik heb geel-zwart door de aderen vloeien. Mijn kinderen spelen bij de club, en dus wil je wat terugdoen voor de club. Bovendien is het ook even weg van de vrouw’’, zegt hij met een grijns. Edwin van den Eijkel met een groothandel in Noord-Frankrijk knikt instemmend. ,,Van dinsdag tot donderdag ben je weg en dit is leuk voor de zaterdag. Met een biertje en wijntje met de vrienden naar de voetbal.’’

Behalve voor de voetbal en het samenzijn met bekenden en vrienden komt een deel van de leden ook voor de eigen business. Niet dat er tijdens de wedstrijden laptops worden opengeslagen om contracten af te sluiten, maar ondernemers leren elkaar hier kennen. Altijd handig als je later nog eens een schilder, aannemer of stoffeerder zoekt. Chris Hogewoning, die al jarenlang de businessclub runt, weet dat het hier vooral om de ’gunfactor’ gaat. ,,Dat gaat dan op zijn Rijnsburgs van ,,Hé joh, ik kom van de week even langs en dan maken we het af.’’ Businessclubvoorzitter Heemskerk vult aan: ,,Er komen hier allerlei ondernemers die elkaar op een laagdrempelig manier ontmoeten. Zo kunnen ze elkaar helpen, zeker in de dorp als Rijnsburg. Het overgrote deel van de leden, 70 procent, komt ook uit Rijnsburg of heeft Rijnsburgse roots.’’

Uientoernooi

Hij schat dat zeker 40 tot 50 procent van de ondernemers uit de sierteeltsector, handel en tuinders, komen. Daarbovenop komen nog de bedrijven die werken voor deze sector zoals een administratiekantoor of een carrosseriebouwer. Uiteindelijk gaat het wel om 70 procent, denkt Hogewoning. Voorzitter Heemskerk: ,,Zonder die sierteeltsector wordt het echt schakelen voor de club.’’

Dat laatste denkt ook voorzitter Koos van Rossum, die tijdens de rust van de wedstrijd aan de speciale bestuurstafel aanschuift ,,In dit dorp wordt geld verdiend met de bloemen en dat merk je bij de club. Hier in de businessclub maar we krijgen ook veel in natura. Denk aan de bloemen op de tafels of voor de speler van de maand. Het is altijd van ’zeg maar wat je nodig hebt’ en het gebeurt. Laatst nog met het ’uientoernooi’ voor 1.300 kinderen moesten er overal doeltjes worden gehaald. Dan staan er gelijk vrachtwagens klaar, zonder transportkosten voor de club.’’  De voorzitter merkt wel dat het lastiger wordt om voldoende inkomsten binnen te halen door de schaalvergroting bij de handelsbedrijven. Tien kleine bedrijven die elk duizend euro sponsoren, zijn gemakkelijker te vinden dan één groter bedrijf dat tien mille schenkt.

Dan is zijn aandacht weg. De comfortabele voorsprong van 2-0 is door een tegentreffer in blessuretijd verdwenen en de wedstrijd is opeens spannend geworden. Een zucht van opluchting gaat door de tribune als het eindsignaal fluit. De drie punten zijn binnen én het is tijd voor de borrel en de hapjes. Met vrienden en wellicht ook nog met wat business.

Oranjevereniging

Rijnsburgse Boys is niet de enige vereniging waarbij de sponsorinkomsten een belangrijke rol spelen. De Oranjevereniging Rijnsburg, een van de grootste Oranjeverenigingen van Nederland, haalt zo’n 80 procent van de inkomsten uit sponsoring. Zo’n 60 procent van die bedrijven verdient het geld in de sierteeltsector, veelal de handel, of heeft indirect met de sierteeltsector te maken. Secretaris Ida Zwaan: ,,We hebben ook inkomsten omdat de leden vijf euro per persoon betalen. Daarnaast krijgen we voor sommige activiteiten als Dodenherdenking gemeentelijke subsidie. Maar voor alle andere festiviteiten zoals de feestweek is dat niet het geval. Dus wat als de sierteeltsector omvalt? Dat zou hier zeker een dingetje zijn.’’

Naast de bedrijven krijgt de Oranjevereniging steun van agrariërs die via de Agrarische Vereniging Katwijk het kindercorso financiert. Royal FloraHolland stelt gratis ruimte ter beschikking. Ook worden een dag niet verkochte bloemen ter beschikking gesteld aan het kindercorso. ,,Dat is voor ons super belangrijk. Het steken van zo’n driehonderd fietsjes, skelters en steppen gebeurt door vrijwilligers, maar die wil je verzorgen met een broodje en koffie. Daarnaast moet er oase worden gekocht, wellicht bloemen plus er is muziek tijdens het kindercorso.’’

Versmolten

Ook de jaarlijkse Flower Parade, die afgelopen weekeinde (15-17 augustus) weer door de dorpen trok, bestaat bij gratie van het sierteeltcomplex. Het evenement waarbij een bloemenstoet van praalwagens, luxewagens en muziekkorpsen van Rijnsburg naar Noordwijk rijdt wordt grotendeels bekostigd door sierteeltbedrijven. Gijs Ravensbergen (72) loopt al 25 jaar mee in het corsobestuur. Hij tekent praalwagens, onderhoudt contact met Royal FloraHolland, maar gaat ook langs de sponsoren. Hij schat dat 60 procent van de kosten worden betaald door de sierteeltbedrijven. Het gaat om bedrijven die als deelnemer een praalwagen hebben, met een luxewagen meerijden of een bijdrage doen in natura of in geld. ,,Kwekers die bloemen ter beschikking stellen, maar ook FloraHolland die faciliteiten biedt zoals een plek voor de op- en afbouw en het corsofeest. Ook dit kantoortje kunnen we gebruiken. De Flower Parade is echt met FloraHolland versmolten.’’ Die nauwe band met het veilingbedrijf plus de inbreng van sierteeltbedrijven is logisch, want de Flower Parade promoot uiteindelijk hun producten namelijk de bloemen.

De bloemenstoet krijgt ook geld van de gemeenten Katwijk en Noordwijk, maar die krijgen daar een praalwagen voor terug. Daarnaast regelt en betaalt het corsobestuur alle verkeersmaatregelen in Katwijk, terwijl Noordwijk daarin ondersteuning biedt. ,,We zijn er blij mee, maar de gemeenten ook. Zij profiteren van de promotie van de badplaatsen’’, aldus Ravensbergen. Hij wijst naar niet-sierteeltbedrijven zoals autodealers, maar ook bouw- en softwarebedrijven die de Flower Parade steunen. Daarvan is een deel van het klantenbestand sierteeltgerelateerd. Zolang de sierteelt in Rijnsburg aanwezig is én er bestuurders zijn zoals hijzelf, van december tot het corso heeft hij een halve dagtaak aan het corso, ziet hij de toekomst van de Flower Parade zonnig in. Waarom? ,,Het hoort bij de identiteit van Rijnsburg en maakt onderdeel uit van de hele feestweek. Het is ook een evenement met al die bloemen waar je vrolijk van wordt. Afgelopen weekeinde was het 78ste bloemencorso. Zonder gekke dingen halen we de honderd gemakkelijk.’’

Muziekinstrument

De bedrijvigheid in de sierteelt is ook voor andere clubs van belang. Zo heeft de Floraband zo’n 35 sponsoren op de site staan waarvan een derde uit het sierteeltcomplex. De sponsorgelden worden vooral besteed aan de Show & Marchingband Jong Flora. Mathijs Swagers: ,,Leden van de Jong Flora Band krijgen een instrument, een muzikale opleiding en later een uniform. Daarvoor zetten we vooral het sponsorgeld in. Zonder sponsoren, waarvan bijna de helft terug te leiden is naar de sierteelt, wordt dat heel moeilijk. Voor de Jong Flora Band maar ook voor de rest van de vereniging. De Jong Floraband is toch onze kweekvijver.’’

Ook DWS, de christelijke gym- en dansvereniging, telt veel bloemenbedrijven onder de sponsoren. Deze meer dan honderd jaar oude vereniging organiseert jaarlijks met sponsorgelden een eindshow. Michelle Scholte van DWS schat dat ongeveer 40 procent van de sponsorgelden van sierteeltbedrijven afkomstig is. ,,Veel van de ouders van de kinderen van onze vereniging werken of zijn eigenaar van bedrijven in de sierteelt.’’ Korfbalvereniging Madjoe denkt wat minder te profiteren van de sponsoring van sierteeltbedrijven. Volgens Leo van der Zwan, bestuurslid commerciële zaken, gaat het om 12 procent van het sponsorbudget. Dat de korfballers minder interessant zijn voor de sierteeltsector komt wellicht door de ’grote buurman’ Rijnsburgse Boys die veel groene sponsoring aantrekt, denkt hij. ,,Wij moeten het toch meer hebben van sponsoren en hun relaties die al langer de korfbalfamilie ondersteunen.’’

Sponsors aan het woord

Een reclamebord, vermelding op de website, toegangskaarten tot wedstrijden of een praalwagen. Bedrijven krijgen voor hun sponsoring veelal naamsvermelding terug. Steken ze daarom hun geld in het lokale verenigingsleven?

Carrosseriebedrijf Theo Mulder: Rijnsburgse Boys, vijf andere voetbalverenigingen, de Oranjevereniging, de tennisclub en de gymnastiekvereniging.
Directeur Peter Mulder: ,,Als de bedrijven geen geld geven, verdwijnt er heel veel uit het dorp. Vandaar dat wij veel clubs steunen. Maar ik denk niet dat ik hierdoor ooit een bak meer heb verkocht.’’

Van Egmond Lisianthus: sponsor Oranjevereniging en Rijnsburgse Boys.
Directeur José van Egmond: ,,Je doet wat voor de goegemeente. En de familie houdt van voetbal.’’

Van der Slot Transport: sponsor Rijnsburgse Boys, Quick Boys, VVSB maar ook de TVM Foundation voor kleinere verenigingen. Biedt ook onderdak aan een carnavalsvereniging, de Oranjevereniging, de NSL en de Kolibri. ,,Ik vind verenigingen in de dorpen, waar onze democratie zit, belangrijk. Zij zorgen voor saamhorigheid en respect voor elkaar. Dat is belangrijk voor onze maatschappij en vormt de basis voor onze democratie. Of het klanten oplevert? Dat denk ik niet.’’

Van der Plas Group: hoofdsponsor VV Katwijk en Quick Boys en sponsor Rijnsburgse Boys.
Directeur Wim van der Plas: ,,Commercieel levert dat niks op maar maatschappelijk wel. Veel medewerkers doen onbetaald vrijwilligerswerk bij verschillende verenigingen terwijl anderen graag naar wedstrijden gaan kijken. Het bedrijfsleven moet dus ook wat doen. Zo simpel is het voor ons als familiebedrijf.’’

Royal FloraHolland: sponsor Flowerparade, kindercorso en grootschalige paasviering. Vastgoedmanager Coen Meijeraan: ,,We zijn best groot en er rijden hier flink wat vrachtwagens van en naar het terrein. Daar mag best wat tegenover staan voor de Rijnsburgse gemeenschap. Buiten het geld dat wij aan de gemeentekas overmaken.’’

Serie

Dit verhaal maakt deel uit van een zevendelige serie over het sierteeltcomplex in Rijnsburg/Katwijk. De historie, de bedreigingen en de veranderingen maar ook de impact op de directe omgeving. Deze serie is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Kwaliteitsimpuls Zuid-Hollandse Journalistiek van de provincie Zuid-Holland. In het zevende verhaal het belang van de sierteelt voor de Rijnsburgse (en Katwijkse) samenleving.

Bron: Leidsch Dagblad (Roza van der Veer en beeld door Hielco Kuipers en Rob van Dulleman)

Katwijkse verenigingsleven profiteert van sierteeltsector. ’Zonder de sierteelt wordt het hier echt schakelen’