Uit het hart van de streek
Dat de brainstorm plaatsvindt op Valentijnsdag is geen toeval; het is de mooiste dag om liefde te delen. Daarom vond de samenkomst plaats met hart voor én vanuit het hart van de bollenstreek. Te midden van de tulpenbossen ontstonden de eerste ideeën over de invulling het Vier de Lente Festival.
Want wanneer je een traditie levend wilt houden, moet je de interesse van nieuwe generaties weten te wekken; die verplichting hangt samen met de erkenning als UNESCO erfgoed. De wens tot verjonging bloeit al langer in zowel de bollenstreek als -sector, maar de bijschrijving geeft extra motivatie om te investeren op lange termijn impact. Vier de Lente Festival probeert de liefde voor de bollenstreek en -sector aan te wakkeren onder de jongere generatie.
Voor en door jongeren
Zoals elk voorjaar de bollen weer opbloeien, brengt het Vier de Lente Festival kleur, muziek, feest en verjonging naar de regio. Juist nu is de behoefte groter dan ooit: de jeugd kan niet wachten op een feestje. Zo werd wederom duidelijk in gesprek met de 10 jongeren, die samen de ‘jongerenraad’ van het Vier de Lente Festival vormen. “Alleen gezelligheid is nu al genoeg, na zo lange tijd is het gewoon fijn om weer allemaal bekenden te zien en eindelijk weer eens te kunnen feesten,” aldus Marjolein Essaadi. De jongeren, allemaal uit andere Duin- en Bollenstreekgemeente, dachten mee over de programmering en aankleding van het festival.
Als onlosmakelijk verbonden side evenement van het Bloemencorso, wil het Vier de Lente Festival het culturele- en financiële belang van de bollensector aan de jeugd meegeven. “We willen jongeren op een verfrissende manier trots maken op ‘hun’ Bollenstreek en die trots etaleren aan de rest van het land,” zegt producent Jorieke Exler van The Good Company. En wie kunnen beter kleur en invulling geven aan het grootste lentefeest van Nederland dan jongeren uit de streek zelf? Het 75-jarig jubileum van Bloemencorso Bollenstreek is daarom het perfecte moment om de jongeren positief te activeren.
Vier de Lente Festival
Vier de Lente Festival is mede geïnitieerd en georganiseerd door The Good Company, een marketing & events agency binnen het speelveld van sociaal maatschappelijk en duurzaam ondernemen. Toen zij vorig jaar betrokken raakte bij het alternatief programma voor Bloemencorso Bollenstreek, ontdekten zij de liefde en kansen van en voor het Nederlands icoon: de bolbloemen.
Of het festival doorgaat hangt o.a. af van de maatregelen, maar ook is de financiering nog niet rond. Er wordt nog gezocht naar zowel lokale als nationale partners en sponsors.
Voor meer informatie: www.vierdelente.com.