Ruigrok Producties is gespecialiseerd in de bloemenverwerking en ondersteunt met meer dan 1600 medewerkers dagelijks bedrijven op en rond de bloemenveilingen in Rijsburg en Aalsmeer. Het in Hillegom gevestigde bedrijf neemt onder andere productiewerk aan waarbij ze zowel de mensen als de machines leveren. Daarnaast zendt Ruigrok mensen uit naar bedrijven in verschillende sectoren. Ton: “Ongeveer 80% van onze opdrachten komen van bedrijven in de sierteelt en de agrarische sector, voor de overige 20% werken we voor bedrijven in onder andere de foodsector. Onze medewerkers werven we voornamelijk in de voormalige Oostbloklanden, zoals Polen. Door de druk op de Nederlandse arbeidsmarkt zijn er bijna geen Nederlandse medewerkers te vinden voor ons werk.”
Wie de bedden heeft, heeft de mensen
Ton: “Wij staan voor deze mensen en halen ze alleen naar Nederland als we ze naast werk ook een goed bed kunnen bieden in een goede huisvestingslocatie, die minimaal voldoet aan de SNF-normen. In dat opzicht kun je stellen dat wij als bedrijf niet harder kunnen groeien dan het aantal huisvestingslocaties dat we hebben. Of anders geformuleerd, wie de bedden heeft, heeft de mensen.” Het is niet verwonderlijk dat Ruigrok veel tijd en moeite steekt in de ontwikkeling van nieuwe huisvestingslocaties. Ze hebben een aantal projecten lopen waarvan de Ruigrok Tower in Aalsmeer het meest vergevorderd is. In september 2021 is daarvoor de eerste paal geslagen. Ton: “Het duurt gemiddeld vier jaar voordat een conceptplan tot eerste uitwerking komt. Wij ervaren dat we van de meeste gemeenten medewerking krijgen, zoals van de gemeente Aalsmeer. Maar wettelijke procedures duren nu eenmaal erg lang. Het grootste obstakel is vaak de weerstand vanuit de omgeving.”
Onbekend maakt onbemind
Onbekend maakt nog steeds onbemind, blijkt. Ruigrok besteedt veel aandacht aan de communicatie met omwonenden. De ervaring leert dat het behulpzaam is om mensen uit te nodigen op een bestaande huisvestingslocatie. Ton: “Als mensen met eigen ogen zien hoe onze mensen wonen en begeleid worden, stellen ze hun beeld vaak bij. In onze optiek staat of valt alles met een goed beheersplan. Op grootschalige locaties is altijd 24/7 een huismeester aanwezig, die ook het aanspreekpunt is voor omwonenden. Daarnaast werken we samen met een onafhankelijk, extern bedrijf dat beheersmatige controles uitvoert in onze locaties. We willen dat onze panden er tip top uitzien en op generlei manier overlast veroorzaken.”
Beeld is ter illustratie.