bollen-bloemen-innovatie7

In de Spiegel: Thomas Clavaux

“Duurzaamheid is minder hot dan de meeste mensen misschien denken. Er wordt gezegd dat steeds meer mensen ernaar vragen, maar mijn ervaring is dat klanten vooral selecteren op kwaliteit. Duurzame producten zijn vrijwel altijd van topkwaliteit en zo sla ik twee vliegen in een klap.”
In-de-spiegel-Thomas-Clavaux-greenport-duin-en-bollenstreek

In de Spiegel is de rubriek van GreenportStories waarin iemand uit het sierteeltcluster in de spiegel kijkt. Aan het woord Thomas Clavaux, eigenaar van deBloemist.nl én een van de drie finalisten van de Duurzaamheidsprijs Duin- en Bollenstreek.

Wat zie je als je kijkt in de spiegel?

Dan zie ik een ondernemer die graag innoveert, op zoek is naar nieuwe kansen en die er linksom of rechtsom voor gaat. Vroeger had ik een bloemenwinkel, een mooie zaak die goed draaide. Toch besloot ik dat ik dat niet mijn hele leven wilde blijven doen. Ik ben gestopt en besloot een online bloemenwinkel te starten, een van de eersten in Nederland. Inmiddels werken wij samen met 700 bloemisten en hebben we een landelijke dekking.

Wat is jullie core business?

Wij verkopen en versturen bloemen en cadeaus door heel Nederland. Dat doen we met twee eigen koeriers en lokale bloemisten. We hebben een eigen binderij en dat maakt onze positie in de markt uniek. Het bedrijf Fleurop is bijvoorbeeld alleen een verzendorganisatie met aangesloten bloemisten.

Waar woon je en van wie ben je er een?

Ik ben geboren in Den Haag, opgegroeid in Wassenaar en ik woon nu 18 jaar in Rijnsburg. We kwamen terecht in Rijnsburg omdat we op een mooi huis waren gevallen met een flinke loods voor ons bedrijf. We wonen hier fantastisch, maar ik ben er dus niet eentje van hier. Ik kom graag in Katwijk voor een wandeling aan het strand of in de duinen. Het is zo dichtbij, ik ga het liefst lekker op de fiets. Maar dan wel als iedereen weg is. Ik zoek in mijn vrije tijd graag de rust op. Van de zomer was het op het strand voor mij echt te druk.

Hoe is het ondernemen in Rijnsburg? Heb je er voordeel van dat Royal Flora Holland dichtbij zit?

Zeker, alles zit natuurlijk heel dichtbij en daardoor zijn de lijnen kort. Het grootste deel onze leveranciers zitten in een straal van 10 kilometer rondom ons bedrijf. Bij de inkoop van onze bloemen letten we ook op duurzaamheid, meer dan de helft van de bloemen die wij inkopen heeft een duurzaamheidskeurmerk. De producten die ik koop komen wel rechtstreeks bij de kweker vandaan, maar de verkoop loopt via de veiling. Ik koop vooral in via Floramondo van Royal Flora Holland, een prettig digitaal platform met veel mogelijkheden en altijd een groot assortiment.

Waarom doe je mee aan de Duurzaamheidsprijs?

Tja, ik zie het al een paar jaar voorbij komen en nu dacht ik ineens weet je wat… Ik doe een keer mee! Eerst werd ik genomineerd en nu hoor ik bij de drie finalisten. Op 8 oktober vindt de finale plaats en ik ben zeer benieuwd. Wij zijn al jarenlang een duurzaam bedrijf. Ik heb dat zelf nooit zo bijzonder gevonden. Het is wat mij betreft gewoon een keuze geweest om efficiënter en duurzamer te gaan werken. Soms is duurzaam wellicht iets duurder, maar mijn ervaring is dat ik alles ook weer terugverdien. Duurzaam betekent voor mij ook kwaliteit en efficiency.

Nu we meedoen met de duurzaamheidsprijs hebben we informatie over ons duurzame keurmerk op de website geplaatst en krijgen onze bloemen een label. Het is jammer dat we dit jaar te maken hebben met een pandemie en dat veel bijeenkomsten anders zijn dan anders. Daardoor heb je minder contact met de andere kandidaten. Toch denk ik dat we elkaar ook op afstand kunnen inspireren en daar gaat het uiteindelijk om.

Hoe is duurzaamheid in je bedrijf verweven?

Zo’n 75% van mijn assortiment heeft een MPS A keurmerk, een milieubeoordeling van de hoogste kwaliteit. Ons verpakkingsbeleid is heel streng. Onze producten worden alleen in een doos verzonden als dat echt nodig is. En als het product toch in een doos wordt verzonden, is deze natuurlijk gemaakt van gerecycled papier. Afval is ook een belangrijk thema bij ons. Wij scheiden ons afval zoveel mogelijk en voeren het af op een milieubewuste manier. Plastic afval wordt bijvoorbeeld afgevoerd door een gecombineerde rit van en naar de veiling. Ook ons bedrijfspand is volledig omgebouwd en energieneutraal. Elk jaar pakken we iets op. We zijn onlangs gestart met een heel mooi project, de Groene Cirkel. Dit is een biologische bloemenkwekerij in Oegstgeest waar mensen met een beperking of achterstand een plek vinden om te werken. Mensen hebben hier een mooie dagbesteding en doen werkervaring op om zo wellicht te kunnen re-integreren in een betaalde baan. We helpen hen met kennis en kunde en we sponsoren gereedschappen en materialen. Onlangs zijn we er met ons team op bezoek geweest om een middagje te helpen. Het gaf ons allemaal ontzettend veel voldoening. Binnenkort kun je via onze website zelfs de biologische bloemen kopen van kwekerij De Groene Cirkel.

Ga je jezelf ook profileren als duurzame bloemist?

Richting bedrijven en instellingen zullen wij onze duurzaamheid zeker communiceren. Maar duurzaamheid is minder hot dan de meeste mensen misschien denken. Er wordt gezegd dat steeds meer mensen ernaar vragen, maar mijn ervaring is dat klanten vooral selecteren op kwaliteit. Duurzame producten zijn vrijwel altijd van topkwaliteit en zo sla ik twee vliegen in een klap. Mijn duurzame beleid is overigens geen marketinginstrument, ik wil vooral een bijdrage te leveren aan een blijvend leefbaar klimaat. Ook voor de volgende generaties.

Tenslotte, waar mogen we je ‘s nachts voor wakker maken?

Voor een wedstrijd judo. Zo’n 14 jaar geleden ging ik met mijn zoontje naar de judo. Hij vond het alleen niet zo leuk als ik. Ik heb inmiddels de zwarte band. Het is mijn passie geworden, mijn uitlaatklep. Het is een intensieve sport en juist door die fysieke inspanning kan ik mij ontspannen. Ik train inmiddels twee á drie keer per week en ik word elk jaar fanatieker.

In de Spiegel: Thomas Clavaux